Real-time inzicht
Real-time inzicht in wat er op je website gebeurt. Van bezochte pagina’s tot het eenvoudig meten van conversies.
Real-time inzicht in wat er op je website gebeurt. Van bezochte pagina’s tot het eenvoudig meten van conversies.
Het gebruik van de tool is gratis! Alle features zijn direct beschikbaar. Zo krijg jij het maximale inzicht in jouw website.
Krijg een compleet beeld van je klanten. Waar komen ze vandaan? Welke pagina’s bezoeken ze? Hoe lang blijven ze op je website?
Als je investeert in marketing (je website, campagnes etc.) dan wil je natuurlijk graag weten wat die investering je oplevert. Hoe presteren jouw website en online campagnes? Meten is weten! Het gebruik van Google Analytics geeft je inzicht.
Google Analytics is een gratis analysetool van Google die je inzicht geeft in je marketinginspanningen. Je kunt precies zien wat er gebeurt op je website en wat de resultaten van jouw marketingacties zijn. Bij alles wat wij voor jou doen monitoren, analyseren en optimaliseren we onder andere met behulp van Google Analytics, zodat jij het beste resultaat boekt.
Via welke bron, verwijzing of zoekwoord komen bezoekers bijvoorbeeld op jouw website? Hoelang blijven ze op een bepaalde pagina, op welke pagina verlaten ze je website en waar wordt het meeste op geklikt? En welke paden of pagina’s hebben de grootste invloed bij een conversie, een aankoop of lead? Hoe kun je de conversieratio verhogen? Welke bezoekers leveren je het meeste op?
Het gebruik van Google Analytics brengt vele voordelen met zich mee. Misschien wel de belangrijkste; het gebruik van de tool is 100% gratis! Google Analytics biedt de gratis tools die nodig zijn om gegevens voor jouw organisatie vanuit één plaats te analyseren. Het geeft je de mogelijkheid om een compleet beeld van de bezoekers van je website of app te krijgen. Hierdoor kan je makkelijk inzichtelijk krijgen hoe alle marketingactiviteiten presteren.
Door de koppeling met andere Google tools (zoals Search Console, Tag Manager, Data Studio) krijg je een gedetailleerd inzicht in al je resultaten, waardoor je je klanten nóg beter begrijpt en je je marketinginspanningen effectiever maakt.
Campagnes in Google Ads? Dan maken we een koppeling met Google Analytics zodat er een duidelijk onderscheid ontstaat tussen bezoekers die geklikt hebben op je advertenties in Google en bezoekers die via andere kanalen op je website zijn gekomen.
Als je wilt weten welke acties bezoekers op jouw website hebben uitgevoerd, is een koppeling met Google Tag Manager aan te raden. Ook hierbij ondersteunen wij. Marbase helpt om het Google Tag Manager account aan te maken en in te stellen, en maakt vervolgens een koppeling met Google Analytics, zodat de acties op jouw website worden gemeten.
Meer leads, dat is geweldig. Meer klanten, dat is beter. Wij zijn een resultaatgericht online marketingbureau dat maatwerk levert aan organisaties die willen groeien. We zijn jouw basis voor digitale marketingdiensten. En gewoon met de voeten op de grond.
Heb je een vraag over Google Analytics, of wil je kennismaken? Wacht niet langer. Laat het ons weten!
Hoe start ik met Google Analytics?
Om te beginnen met Google Analytics ga je naar google.nl/analytics en klik je op ‘Kosteloos aan de slag’. Vervolgens stel je een property in en stel je een rapportageweergave op in deze property. Voeg de trackingscode toe aan je website, zodat je de gegevens kunt meten in Google Analytics.
Kom je er niet helemaal uit? Ga naar https://support.google.com/ voor een uitgebreide handleiding of neem contact met ons op. We helpen je graag!
Waarom moet ik doelen aanmaken in Google Analytics?
Het kan erg goed voelen wanneer je in Google Analytics een stijging in je bezoekersaantal ziet, maar is dat het doel van je website? Probeer de doelen die je met je website hebt meetbaar te maken. Moeten ze actie ondernemen? Een aankoop doen? Een formulier invullen? Maak doelen aan om te meten hoe vaak, en vanuit welke kanalen en routes dit gebeurt. Het verbeteren van de conversiepercentages is voor bijna elke organisatie een belangrijke doelstelling, daarom is het ook een belangrijke statistiek om te meten.
Onder het tabblad conversies in Google Analytics staan je doelen. Het zijn meetbare acties die gebruikers uitvoeren op je website, welke je zelf in kan stellen. Van het klikken op een telefoonnummer tot de aankoop in je webshop.
Bij het instellen van doelen zijn er vier verschillende soorten waar je een keuze uit kan maken. Bestemming (bijvoorbeeld een bedankpagina), duur (de tijd die op een website wordt doorgebracht), pagina’s/schermen per sessie (een bepaald aantal pagina’s in één sessie) en gebeurtenis (bijvoorbeeld het klikken op een knop of achterlaten van een review).
Hulp nodig met het instellen van je Google Analytics omgeving? Neem gerust contact met ons op!
Wat is het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (GA4) is de vernieuwde versie van Universal Analytics. Het grootste verschil tussen deze twee is de manier van meten.
Universal Analytics meet op basis van paginaweergaven en sessies. Een sessie is een groep gebruikersinteracties (hits) op een website die binnen een bepaalde tijd gebeuren. Een sessie kan meerdere paginaweergaven, acties en eCommerce aankopen bevatten.
Google Analytics 4 meet juist op basis van gebeurtenissen en parameters. Elke interactie met de website kan worden gezien als een gebeurtenis. Hierdoor worden alle hits zoals paginaweergaven van Universal Analytics in Google Analytics 4 vertaald naar gebeurtenissen.
Uiteindelijk zal Universal Analytics helemaal worden vervangen door Google Analytics 4. Wanneer dat gebeurt is nog onduidelijk. Maak je nog gebruik van Universal Analytics? Ons advies is om dan al wel vast een Google Analytics 4 property aan te maken, zodat hier alvast gegevens in worden gemeten.
Kom je er niet helemaal uit of wil je hier eens over sparren? Neem gerust contact met ons op!