
Is adverteren op TikTok iets voor jou? Past TikTok bij je organisatie? Welke advertentiemogelijkheden zijn er? Check hiervoor dit artikel.
Wat is TikTok eigenlijk?
TikTok is een gratis app waarmee gebruikers video’s maken, delen en waarop zij interactie hebben met content. Dit kunnen bijvoorbeeld video’s en advertenties van andere gebruikers en bedrijven zijn. In de app kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt, playbackt of grappige filmpjes maakt. Dit doe je door lipdubs of challenges uit te voeren.
Voor bedrijven biedt TikTok advertising veel kansen. Adverteren op TikTok is recent geïntroduceerd en biedt de mogelijkheid om een jonge doelgroep te bereiken met de content en tone-of-voice van hun generatie.
Door de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van videobewerking, het virale karakter van het medium en de jonge doelgroep is het belangrijk om rekening te houden met het de unieke eigenschappen van de content wanneer je wilt adverteren op TikTok.
De content moet speciaal voor het platform ontwikkeld zijn en aansluiten bij de andere content die geplaatst wordt. Dit kan door bijvoorbeeld influencers en creators via TikTok ads in te zetten in de advertenties.
Bedenk wel dat adverteren op TikTok om een ander soort content vraagt dan andere platformen. Zorg dat de content die je plaatst aansluit bij wat de jongere doelgroep wilt zien. Geen gelikte promotiefilmpjes, maar liever een challenge die aansluit bij wat de doelgroep zelf ook leuk vindt, een influencer die jouw product of merk gebruikt (dit zou voor STRADIS misschien iets zijn, want dan hoef je niet zelf iets te creëren) of een video die inhaakt op een populaire meme.
Advertentiemogelijkheden op TikTok
Snapchat kent verschillende mogelijkheden waarop jij met je organisatie kunt adverteren op dit platform. Hieronder een aantal opties.
Native advertenties
Net als op Insta verschijnt je advertentie gewoon in de feed. Zoiets kan vanaf € 50,- per campagne met minimaal € 20,- per advertentiegroep binnen die campagne. Je bepaalt zelf het budget en de looptijd. Maximaal 60 seconden, aangeraden wordt 15 seconden.
One-day-max: gedurende één dag wordt je advertentie bij iedereen als eerste weergegeven. Erg prijzig: het dagelijkse bedrag loopt in de duizenden euro’s
CPT advertenties (Cost Per Time)
Binnen een categorie neem je gedurende x-tijd alle advertentieruimte over. Je bent dan de enige adverteerder en betaalt een vast bedrag per maand. Dat is een bedrag met 3 nullen, het zijn meestal de grotere bedrijven dit dit inzetten.
Branded Hashtag Challenge
Een unieke mogelijkheid voor adverteren op TikTok Ads is de Branded Hashtag Challenge. Hiermee nodig je mensen uit om content en creatives te maken omtrent jouw campagne door middel van een hashtag. Alle inzendingen met deze hashtag komen dan op een branded hashtag challenge pagina terecht.
Brand Takeover
De Brand Takeover advertentie wordt weergegeven wanneer een gebruiker TikTok opent. Dit kan een statische of GIF-afbeelding zijn of een video van 3-5 seconden. De advertentie kan doorlinken naar een profiel, website of naar een Hashtag Challenge.
Op TikTok adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie. Dit betekent dat slechts één merk per dag een bepaalde categorie kan overnemen en dus krijg je 100% SOV (share of voice). Ook voor deze exclusiviteit moet je rekening houden met een prijs van enkele duizenden euro’s.
TopView
TopView is een advertentie die opent wanneer de app wordt opgestart. Door deze manier van adverteren op TikTok genereer je hetzelfde effect als een Brand takeover. Het grote verschil is dat je een in-feed advertentie of video kunt gebruiken als materiaal. Hierdoor kan deze langer duren (tot 60 seconden) en voelt het meer als een native onderdeel van TikTok.
Deze advertentie kun je door laten linken naar je website. Ook een TopView is exclusief per categorie en de exclusiviteit en prijs liggen nog hoger dan bij een Brand Takeover.
Creator Marketplace
Wat bijzonder is aan adverteren op TikTok Ads is dat ze je de mogelijkheid bieden om via de Creator Marketplace in contact te komen met creators en influencers. Zij zijn namelijk bij uitstek de mensen die jouw doelgroep kunnen bereiken, wellicht beter dan je merk zelf. In de marketplace kun je zelf kiezen met welke influencer(s) je wilt samenwerken om jouw merk te promoten. Zo kun je een influencer campagne opzetten zonder direct zelf te adverteren op TikTok Advertising.
Targeting
Het grote verschil met bijvoorbeeld Instagram en LinkedIn is vooralsnog dat je met adverteren op TikTok in Nederland alleen op het complete land kunt targeten en niet op regio’s. Het is dus belangrijk dat je TikTok advertentiecampagne goed is afgebakend zodat deze de juiste doelgroep bereikt.
Wat kost adverteren op TikTok?
De kosten voor het adverteren op TikTok heb je grotendeels zelf in de hand. Jij bepaalt natuurlijk met welk budget je werkt en wat je biedstrategie is.
Adverteren op TikTok doe je in een advertentiecampagne waarbinnen je een of meerdere advertentiegroepen met een of meerdere advertenties aanmaakt. De minimale kosten voor een advertentiecampagne zijn € 50 en daarnaast betaal je minimaal € 20 per advertentiegroep. Hierbinnen kan je sturen op bereik, kliks en conversie.
Adverteren op TikTok? Hulp en advies
Wil je na het lezen van dit artikel adverteren op TikTok inzetten voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. Wij zijn specialisten en helpen je graag bij een effectieve campagne!