
Goede content marketing helpt je organisatie bij het behalen van groeidoelstellingen, bij het positioneren van je merk en het bereiken van autoriteit. Dat is als je het slim en strategisch aanpakt en geen onzin produceert.
In dit artikel geven we je vijf tips waarmee je content marketing op zo’n manier inzet dat je organisatie en je doelgroep er echt iets aan heeft.
1. Bepaal je doelen
Net als bij alle andere marketing- en salesactiviteiten is het belangrijk om ook voor content marketing doelen stellen. Denk vooraf dus na over wat je wilt bereiken. Voorbeelden van doelen die organisaties nastreven met content marketing zijn:
- Het verhogen van het aantal bezoeken van de doelgroep aan je website
- Meer nieuwe (in plaats van bestaande) bezoekers uit de doelgroep naar je website
- Meer aanmeldingen voor een e-maillijst
- Meer likes, gedeelde berichten en bereik onder de doelgroep op sociale media
- Het verhogen van de conversies op je website, zoals het invullen van formulieren en aankopen
Let erop dat je je doelen SMART beschrijft, zodat ze bijvoorbeeld ook echt meetbaar zijn en je de resultaten van je contentmarketing kunt evalueren.
2. Bepaal en begrijp je doelgroep
Om content marketing succesvol te kunnen laten zijn is het belangrijk dat je je doelgroep goed kent. En dit gaat verder dan weten hoe oud ze zijn en waar ze wonen.
Goede content is waardevol voor je doelgroep, pas dan boeit en bindt het hen. En betrokken mensen worden uiteindelijk winstgevende leads en terugkerende klanten. Ontwikkel dus artikelen, blogposts, video’s, afbeeldingen, et cetera die je doelgroep aanspreken. Om dat te kunnen, moet je begrijpen wat je potentiële klanten willen. Wat zijn hun interesses? Wat zijn vragen die bij hen leven? Waar hebben ze hulp bij nodig? En welke woorden en zinnen gebruiken ze om online antwoorden te vinden?
Onthoud: een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in je doelgroep, die te begrijpen, is het maken van een buyer persona. Wat dit precies is en hoe je die maakt lees je hier.
3. Bepaal jouw unieke invalshoek
Misschien heb je al bij je concurrenten gekeken wat zij ontwikkelen, over welke onderwerpen ze publiceren, hoe ze dat doen en wat de reacties daarop zijn. Dat kan heel inspirerend zijn en de verleiding kan dan ook groot zijn om zelf iets te ontwikkelen dat daar te veel op lijkt. Kom je een goed idee tegen? Hergebruik dit dan niet zomaar met een paar aanpassingen, maar gebruik het thema om daar zelf iets op te ontwikkelen met je eigen invalshoek. Je helpt je klanten beter door iets origineels te ontwikkelen; iets dat niet al beschikbaar is.
4. Focus!
Heb je een aantal onderwerpen gevonden waarover je content wilt ontwikkelen? Dan kan het zijn dat dat nog algemene, generieke onderwerpen betreft; ‘de huizenmarkt’. Waar begin je dan? Dat zal een flinke tekst worden. Probeer zoveel mogelijk te focussen. Op basis van wat je van je doelgroep weet. Wat hun vragen zijn, wat hen bezighoudt. En op basis van inhoud die jij volledig beheerst.
Focus maakt het ontwikkelen van content makkelijker, effectiever en beter beheersbaar. Het is beter en ook aantrekkelijker voor je doelgroep om tien pagina’s met content te hebben die een specifieke vraag uitgebreid beantwoorden dan één pagina die 10 vragen beantwoordt met minimale uitleg.
5. Plan waar je jouw content deelt
Het ontwikkelen van goede content waarmee je jouw doelgroep helpt kost tijd en energie. Je wilt dan ook dat deze content een maximaal bereik en maximale aandacht krijgt van jouw doelgroep. Het plaatsen op je website (hoe goed je seo ook is) is dan niet voldoende. Om het bereik onder je doelgroep te vergroten maak je een planning voor de verspreiding van je content. Social media- en e-mail marketing mogen hierin niet ontbreken.
Social media groeien enorm, bijna iedereen maakt er dagelijks gebruik van. Hierdoor zijn de platformen ideaal voor ondernemers om hun doelgroep te bereiken. Met de juiste strategie creëer je interactie met je doelgroep en draag je bij aan het behalen van je marketingdoelstellingen. Het is dan ook een geweldige kans om je content (en je merk) bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.
Als de inhoud aanspreekt en enthousiast maakt, zal je doelgroep reageren en je content delen met vrienden en volgers. Sociale shares doen meer voor je merk dan advertenties. Weet daarom goed op welke platforms je doelgroep het meest actief is. Als het goed is, heb je dat opgenomen in je buyer persona.
E-mail marketing is daarnaast een krachtige vorm van marketing waarbij je (potentiële) klanten direct, persoonlijk en eventueel geautomatiseerd met je content benadert door middel van e-mail. De hoge conversieratio maakt e-mail marketing nog steeds een erg interessante marketingtool.
Extra tip: schakel professionals in
Zie je ook de kansen die content marketing je organisatie biedt, maar heb je niet de capaciteit om hier goed mee aan de slag te gaan? Of zet je content marketing al in, maar bereik je nog niet de gewenste resultaten? Wij kunnen je helpen. Ons gespecialiseerde team van schrijvers, designers en videomakers heeft jarenlange ervaring met het creëren en promoten van succesvolle content voor onze klanten en wij kunnen hetzelfde voor jou doen.
Neem vandaag nog contact met ons op om met een strateeg te praten over hoe je met content marketing meer klanten voor je organisatie wint!