
Instagram marketing is essentieel voor iedere organisatie, dus ook voor E-commerce. Haal jij als ondernemer al het maximale uit je Instagram marketing? In dit artikel beschrijven we hoe je gebruik maakt van Instagram Shopping, een relatief nieuwe functie die het mogelijk maakt om je producten via Instagram te verkopen!
Wat is Instagram Shopping
Instagram Shopping is een serie functies die het verkopen van producten aan (potentiële) klanten op Instagram mogelijk maakt voor verkopers van fysieke producten. Je kan producten delen via foto’s en video’s, verhalen en advertentiecampagnes. Instagram Shopping maakt producten ook zichtbaar in de tabbladen ‘Ontdekken’ en ‘Instagram-winkel’.
Hoe maak je gebruik van Instagram Shopping
1. Voldoe aan de volgende criteria
Er zijn een aantal vereisten waar je aan moet voldoen voordat je je producten kan vertonen op Instagram. Dit zijn:
- actief zijn in een van deze markten;
- een Instagram bedrijfs- of makersaccount hebben;
- fysieke producten verkopen die in lijn liggen met Instagram’s voorwaarden voor verkopers en het handelsbeleid;
- je Instagramaccount gekoppeld hebben aan een Facebook bedrijfsaccount.
Wanneer je voldoet aan bovenstaande punten kun je verder met de volgende stappen.
2. Upload je productcatalogus
Je productcatalogus is een bestand dat de producten bevat die je wilt verkopen, samen met alle productinformatie, zoals de prijzen en beschrijving. De productcatalogus upload je niet in Instagram, maar in Facebook.
Om een productcatalogus in Facebook aan te maken, heb je een Facebook Business Manager account nodig (dit is iets anders dan een bedrijfspagina). Ga vanuit daar naar het handelsbeheer en maak een catalogus aan.
Is dit je eerste catalogus? Klik dan op ‘Aan de slag’. Selecteer ‘Een catalogus maken’ en klik vervolgens op ‘Aan de slag’. Wanneer je al één of meerdere catalogi hebt, selecteer je bovenin ‘Catalogus toevoegen’ om een nieuwe te maken.
Selecteer het type catalogus dat het beste beschrijft welke artikelen je verkoopt. In het volgende scherm selecteer je hoe je je producten wilt toevoegen. Kies voor ‘Productgegevens uploaden’ als je zelf de artikelen wilt toevoegen. En kies voor ‘Een partnerplatform koppelen’ als je je artikelen via een partnerplatform beheert (welke een koppeling met Facebook heeft). Selecteer het juiste platform en klik op de link naar de website om de artikelen te importeren naar Facebook.
Wanneer je de producten hebt geïmporteerd selecteer je het bedrijfsmanager-account dat bij je catalogus hoort, voer je een naam in voor je catalogus, en druk je op ‘Maken’.
3. Instagram Shopping instellen
Nu we de productcatalogus hebben aangemaakt is het tijd om Instagram te openen. Ga naar de instellingen van je Instagram bedrijfsaccount (in het hamburgermenu), druk op ‘Bedrijf’ en vervolgens op ‘Instagram Shopping instellen’. Druk op ‘Aan de slag’, volg de stappen en dien je account ter beoordeling in.
Het goedkeuren van je account kan een aantal dagen in beslag nemen. Zodra je account is goedgekeurd krijg je een melding in de app en kun je Shopping inschakelen. Ga hiervoor weer naar de instellingen van je bedrijfsaccount, druk op ‘Bedrijf’, ‘Shopping’, selecteer de catalogus die je wilt toevoegen aan je account en druk op ‘Klaar’.
Optimaliseer je Instagram Shopping
Nu shopping is ingeschakeld kan je je producten toevoegen in je foto’s, video’s en verhalen! Wil je extra hulp bij het instellen van Instagram shopping, of zeker weten dat je hier het maximale uit haalt? Neem dan eens contact met ons op, we kijken graag met je mee!