
Tegenwoordig zijn sociale media een belangrijk onderdeel geworden van elke online marketing strategie. Social media groeien al jarenlang en het Nationale Social Media Onderzoek, uitgevoerd door Newcom Research, is het grootste social media onderzoek van Nederland. Zij publiceren jaarlijks een rapport over de trends en ontwikkelingen op het gebied van social media in Nederland. Welke platformen worden op dit moment het meest gebruikt? Door wie? En hoe vaak? Welk platform groeit het hardst? In dit artikel zetten wij de belangrijkste resultaten voor je op een rijtje!
Actiever gebruik van social media
We zijn social media dit jaar actiever gaan gebruiken. Vooral de leeftijdsgroep 20-39 jaar is dagelijks meer minuten actief op social media. Gemiddeld steeg het gebruik van social media met 10 minuten per dag naar een totaal van 107 minuten. Na de grote stijging van vorig jaar, is er nu weer een lichte daling te zien onder de groep 15-19 jaar.
Het aantal gebruikte platforms stijgt van 3,9 vorig jaar naar 4,2. Ook hier is de grootste groei te vinden onder de groep 20-39 jaar. Zij stegen van gemiddeld 5 platforms naar 5,6. Om een realistisch beeld van de trend te krijgen, zijn de 11 platforms die dit jaar voor het eerst zijn gemeten niet meegenomen in deze gemiddelden. Later in dit artikel behandelen wij deze platforms.
TikTok is het hardst groeiende platform
Als we kijken naar het totaal aantal gebruikers groeit elk platform, met uitzondering van Whatsapp (0%) en Facebook (-1%). TikTok groeit veruit het hardst. Met een groei van 1,3 miljoen gebruikers, groeit het platform dit jaar met maar liefst 75% ten opzichte van 2021.
Van de grotere platforms (WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn) groeit Instagram procentueel het hardst (11%). Dat is opmerkelijk, want vorig jaar leek het erop alsof de groei niet verder door zou zetten.
Onder de wat kleinere kanalen groeien Snapchat (23%) en Twitter (22%) ook sterk en zitten nu beide boven de 3 miljoen gebruikers.
Dagelijkse Facebook-gebruikers daalt
In het dagelijks gebruik is TikTok de grote winnaar. Het platform groeit met maar liefst 91% ten opzichte van een jaar eerder. Ook Snapchat (26%), Twitter (18%) en YouTube (14%) doen het goed qua dagelijkse gebruikers.
Facebook ziet na twee jaar van lichte groei weer een verdere daling van het aantal dagelijkse gebruikers (-6%). Waar het totaal aantal gebruikers op WhatsApp dit jaar gelijk blijft (zie hierboven), daalt het aantal dagelijkse gebruikers met 1%.
TikTok groeit vooral onder twintigers
De grootste groei van TikTok is te vinden onder twintigers. In de groep 20 t/m 24 jaar is een stijging te zien van 360.000 naar 695.000 gebruikers. De leeftijdsgroep 25 t/m 29 jaar groeit ook hard; + 235.000 gebruikers.
Waar de groei bij de groep tot 15 jaar lijkt stil te vallen, lijkt het erop dat 40-plussers de app in de laatste twee jaar massaal omarmt hebben. Waar in 2020 nog 145.000 gebruikers ouder dan 40 waren, is dat in twee jaar tijd gestegen naar 685.000.
Onder twintigers valt vooral de groei in het dagelijks gebruik van TikTok, Snapchat en YouTube op. Waar Instagram de lichte daling van de afgelopen twee jaar doorzet, zien WhatsApp en Facebook dit jaar een grotere daling bij deze leeftijdsgroep.
Grote ‘kleinere’ alternatieve social media platforms
Nieuw in het onderzoek dit jaar is de analyse van de ‘kleinere’ social media platforms. Maar zo klein zijn deze alternatieve media eigenlijk niet meer. Meer dan 10% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder maakt namelijk gebruik van Telegram of Discord. Reddit en Twitch maken de top-4 compleet, waarin de platforms allemaal al meer dan een miljoen gebruikers hebben.
Telegram is een berichtenplatform zoals WhatsApp die bij vele al bekend is. Discord is vooral populair onder gamers, om met elkaar te bellen tijdens het gamen. Reddit is een forum waar iedereen berichten, foto’s, video’s en links op kan plaatsen en Twitch is een livestream platform, hoofdzakelijk gericht op games.
Meer informatie over social media marketing
Vind je dit interessant en wil je weten of, hoe en welke social media van toegevoegde waarde zijn voor jouw online marketing? Of wil je gewoon meer informatie over social media marketing? Neem gerust contact met ons op!