Uitgelichte afbeelding wat is seo

Wat is SEO en hoe zet je het effectief in?

Wat is SEO en hoe zet je het effectief in?

SEO, oftewel Search Engine Optimization, is de nummer één marketingoplossing als het gaat om een hogere positie in zoekmachines zoals Google. Maar wat is zoekmachine optimalisatie nu precies? En nog belangrijker; hoe zet je dit op de juiste manier in voor jouw organisatie?

Wat houdt SEO in?

SEO omvat alle werkzaamheden die je uitvoert om een hogere positie in de zoekmachines te verkrijgen. Hoe hoger jouw website scoort bij relevante zoekopdrachten, hoe meer organische bezoekers je website krijgt.

Organisch? Ja. Bezoekers kunnen op verschillende manieren op je website komen. Bijvoorbeeld via sociale media, betaalde advertenties, of de (onbetaalde) zoekresultaten in zoekmachines zoals Google. Bezoeken via deze onbetaalde zoekresultaten noemen we organisch verkeer. Voor dit verkeer betaal je niet, maar moet je wel een hoge ranking in de zoekmachines hebben. Wil je aan de slag met SEO? Download hieronder dan 10 SEO tips voor een website die scoort!

Hoe werkt SEO?

SEO is niet iets dat je één keer instelt en daarna niet meer naar om hoeft te kijken. Nee, je moet je website continu blijven analyseren en optimaliseren. Zoekmachines zoals Google tonen bij elke zoekopdracht resultaten die zij het beste bij de zoekopdracht vinden passen. De meest relevante websites (volgens Google) worden als eerste getoond. Hiervoor wordt een algoritme gebruikt, maar deze verandert regelmatig. Er zijn verschillende website-elementen die bijdragen aan een hogere ‘waardering’ door zoekmachines. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Relevantie (komen de zoekwoorden uit de zoekopdracht overeen met de informatie op de website?)
  • Populariteit (krijgt de website veel links vanuit andere websites?)
  • Kwaliteit (is de website en de content hierop van voldoende kwaliteit?)
  • Technische SEO (hoe is de techniek van je website?)
Uitgelichte afbeelding wat is seo

Kiezen van relevante zoekwoorden

Een zoekopdracht bestaat altijd uit zoekwoorden. Het is voor jouw website belangrijk om de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden op te nemen in de teksten op je website. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘online marketing bureau Utrecht’, en je hebt een online marketing bureau in de regio van Utrecht, wil je hier natuurlijk in de zoekresultaten terecht komen. Om ook daadwerkelijk getoond te worden, moet dit zoekwoord een aantal keer op de website terugkomen. Er is geen gouden regel voor de hoeveelheid, maar streef naar een minimum van 3 keer.

online marketing bureau UtrechtStel om te beginnen een aantal belangrijke zoekwoorden voor jezelf op waarop je gevonden wil worden. Breid deze lijst vervolgens uit door in Google de aanvul-opties te bekijken. Wanneer je het zoekwoord in Google intoetst, geeft Google je eronder een aantal suggesties. Zoals in het voorbeeld hiernaast te zien is, wordt er naast ‘online marketing bureau Utrecht’ ook veel gezocht op bijvoorbeeld ‘digitaal marketing bureau’ en ‘online marketing bureau Amersfoort’.

Niet alle resultaten zijn even interessant. Om de juiste zoekwoorden verder uit te breiden, kan een zoekwoordplanner worden geraadpleegd. Hier zijn er online genoeg van te vinden, maar via Google Ads (de omgeving waarin je advertenties voor Google kunt opmaken en beheren) kan dit gemakkelijk en gratis.

Linkbuilding

‘Inbound links’ zijn zeer belangrijk als het gaat om een goede positie in de zoekresultaten. Maar wat houdt linkbuilding in en wat zijn inbound links?

De inbound links, of backlinks, zijn links die vanaf een andere website naar jouw website verwijzen. Ze zijn de mond-tot-mond reclame voor zoekmachines: Wanneer je vijf willekeurige voorbijgangers vraagt welk restaurant de beste lunch serveert, en ze noemen alle vijf hetzelfde restaurant, neem je vrij snel aan dat dit ook daadwerkelijk zo is. Backlinks doen dit voor zoekmachines. Hoe meer (relevante) links, hoe belangrijker jouw website wordt gevonden.

Interne links op je eigen website helpen ook bij SEO. Heb je veel interne links naar een bepaalde pagina, dan geef je een signaal aan de zoekmachines dat deze pagina belangrijk is (zolang je hierin niet overdrijft natuurlijk).

Optimaliseer je website

We hebben het net gehad over de juiste zoekwoorden opnemen in de tekst, maar de content op zich is ook belangrijk voor je ranking. Wanneer je bijvoorbeeld te veel zoekwoorden opneemt die eigenlijk niet in de tekst passen, is de website een stuk minder gebruiksvriendelijk. Dit ‘bestraffen’ zoekmachines met een lagere positie. Schrijf je teksten dus voor de lezer, hoe langer zij op de pagina blijven, hoe beter je website scoort. Deze statistieken zijn gemakkelijk terug te vinden in Google Analytics.

De technische kant van SEO

SEO gaat niet alleen over tekst en content. Het heeft ook een belangrijke (!) technische kant. Deze technische kant zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website goed kunnen crawlen (bekijken) en indexeren. Een website sneller, makkelijker te crawlen, en begrijpelijk maken voor zoekmachines zijn de belangrijkste punten die helpen bij technische optimalisatie. De technische SEO omvat zaken als de sitemap, laadsnelheid, meta informatie en structured data. Wanneer je de technische kant van SEO op jouw website ook goed voor elkaar hebt, zal deze weer een stukje beter scoren in zoekmachines.

Waarom SEO belangrijk is

Een goede SEO-strategie zorgt dus voor een hogere positie in de zoekmachines en meer verkeer naar je website. Door al je content ‘SEO-proof’ te maken, wordt de website automatisch relevanter, waardoor bezoekers langer op je website blijven. Met de juiste zoekwoorden trek je tevens de meest relevante doelgroep naar je website, waardoor de kans op conversies stijgt!

SEO uitbesteden?

Marbase zorgt ervoor dat jouw website beter gevonden wordt. Ben jij opzoek naar een online marketing bureau om jouw SEO uit te besteden? Of wil je weten hoe jouw website er SEO technisch voorstaat? Neem contact met ons op via het formulier hier beneden. Laten we het er eens over hebben!

    Afbeelding blog waarom online marketing Marbase

    Waarom online marketing belangrijk is

    Waarom online marketing belangrijk is

    Online marketing kanalen en groeistrategieën gebruiken om je doelgroep effectief te bereiken.

    Het is een kwestie van evolutie. Onze samenleving evolueert en daar horen organisaties ook gewoon bij. Die moeten dus ook evolueren, anders gaat er iets mis. De digitale wereld groeit enorm snel en alles en iedereen is inmiddels online met elkaar verbonden. Organisaties moeten hun marketingstrategieën zodanig aanpassen dat hun platformen gemakkelijker te gebruiken zijn.

    Online marketing is een superbelangrijk onderdeel voor het succes van organisaties in de wereld van vandaag. Naarmate je doelgroep meer gebruik maakt van sociale-mediakanalen, moet je als organisatie hetzelfde doen. Wil je als organisatie groeien, dan moet je actief zijn op internet, of dat nu op sociale media, zoekmachines, via e-mail of andere delen van de digitale wereld is. Digitale marketing is de beste manier om je doelgroep te bereiken, omdat de digitale wereld zo groot en onmisbaar is geworden.

    Wat doet een online marketing bureau?

    Online marketing is veelomvattend. Een online marketing bureau heeft als doel om organisaties te laten groeien door gebruik te maken van het internet en online-gebaseerde technologieën, online marketing.

    Een online marketing bureau helpt organisaties bij de promotie via middelen zoals websites, sociale media, videokanalen zoals YouTube, SEO, SEA, E-mail en nog veel meer. Deze middelen zijn er om de doelgroep te informeren, te overtuigen en te binden aan je organisatie. Vaak wordt hier content marketing voor ingezet; het creëren van relevante, kwalitatief hoogwaardige content (denk aan blogs, artikelen, afbeeldingen, animaties, video’s en infographics) voor je doelgroep.

    SEO (Search Engine Optimalisatie) is een belangrijk onderdeel van online marketing. Het wordt ingezet om de vindbaarheid van websites in zoekmachines te verbeteren. Dit resulteert in een groter aantal bezoekers uit de doelgroep op de website van je organisatie.

    Daarbij is het belangrijks dat je organisatie een snelle, duidelijke website heeft. Is deze traag of verwarrend, dan wordt deze lager gewaardeerd door bijvoorbeeld Google, zal deze lager in de zoekresultaten worden getoond en zullen bezoekers ook sneller vertrekken en een andere aanbieder zoeken.

    Sociale media, een ander onderdeel van online marketing, is inmiddels enorm groot en invloedrijk geworden. Er zijn ongeveer 2,3 miljard mensen die sociale media gebruiken! Als organisatie kun je via deze kanalen adverteren, een-op-een met je doelgroep communiceren, hun meningen peilen en trends ontdekken. Dat is social media marketing.

    Online marketing is ook een zeer effectieve manier om specifieke doelgroepen te bereiken. Dat komt omdat er veel mogelijkheden zijn om te targeten, op bijvoorbeeld geografie, demografie, functies en interessegebieden.

    Nog nooit is het zo eenvoudig en effectief geweest om jouw specifieke doelgroep te bereiken, maar het moet wel goed gebeuren.

    Waarom een online marketing bureau?

    Voor veel startups en MKB organisaties is het lastig om online marketing succesvol in te zetten. Juist omdat het zo’n complex geheel is met zoveel verschillende onderdelen die net zo complex zijn. Het zijn specialismen. Om online marketing succesvol in te zetten moet je deze specialismen onder de knie hebben en daarnaast tijd en energie hebben om erin te steken.

    Daarom kan het voor jou als ondernemer veel voordeliger zijn om een online marketingbureau in te schakelen. Jij kunt je dan tenminste concentreren op je product of dienst en je klanten. Met een online marketingbureau haal je de expertise en ervaring in huis waarmee je jouw organisatie laat groeien.

    Als ondernemer heb je veel te doen. Datzelfde geldt voor je eventuele collega’s. Het is dan ook heel begrijpelijk dat je de inzet van online marketing uitstelt, maar dit remt je groei. Evolueer mee, vandaag de dag is het essentieel om verbinding te maken met je doelgroep op de verschillende online platformen. En wanneer je een online marketingbureau inschakelt zorgt die ervoor dat dit een succes wordt. Vraag ons eens naar hoe we je kunnen helpen!

    Afbeelding blog waarom online marketing Marbase