
Je weet inmiddels hoe belangrijk het is om waardevolle inhoud te creëren en te delen met je doelgroep. Of je nu sociale media, je website of e-mailmarketing gebruikt om je potentiële klanten te bereiken, het hebben van een contentkalender voor een gestage stroom boeiende en relevante content is de sleutel tot het opbouwen van relaties en/of het genereren van leads voor je organisatie.
Dat is waar een contentkalender om de hoek komt kijken. Een contentkalender is een tool wordt gebruikt plannen, creëren, organiseren en verspreiden van content. Het helpt je georganiseerd te blijven en ervoor te zorgen dat je consequent waardevolle inhoud creëert en deelt met je doelgroep.
Wat zijn de voordelen van een contentkalender?
Dat zijn er veel, maar we lichten er drie voor je uit.
1. Plannen
Met een content kalender kan je vooruitplannen en ervoor zorgen dat je een gestage stroom content hebt om te delen. Dit is vooral handig voor organisaties die social media gebruiken om contact te maken en houden met hun doelgroep en/of verkeer naar hun website willen genereren.
2. Georganiseerd blijven
Een content kalender helpt je georganiseerd te blijven en de chaos te vermijden die gepaard gaat met het op het laatste moment proberen content te publiceren. Je voorkomt dat je op het laatste moment ideeën moet ophoesten en als een gek moet gaan creëren. In plaats daarvan kan je je nu concentreren op het maken van content van hoge kwaliteit.
3. Succes meten
Ook kan je een content kalender gebruiken om het succes van je contentmarketinginspanningen te meten. Door de prestaties van je content bij te houden, kan je identificeren wat werkt en wat niet, en je strategie hierop aanpassen.
Een contentkalender maken
Hoe ga je nou aan de slag met een contentkalender, waar begin je? Hier zijn drie tips om mee te starten:
Tip 1: Bepaal je doelen
Voordat je begint met het maken van een contentkalender, is het belangrijk om je doelen te bepalen. Wat wil je bereiken met je contentmarketinginspanningen? Wil je verkeer naar je website leiden, leads genereren of je naamsbekendheid vergroten? Door duidelijke doelen te stellen, kan je een contentkalender maken die aansluit bij je zakelijke doelstellingen.
Tip 2: Identificeer je doelgroep
Wie is je doelgroep? Als je je doelgroep begrijpt, kan je inhoud maken die hen aanspreekt en die aan hun behoeften voldoet. Houd rekening met demografische gegevens, interesses en pijnpunten en gebruik deze informatie om je contentstrategie te onderbouwen.
Tip 3: Plan je content
Zodra je je doelen hebt bepaald en je doelgroep hebt bepaald, is het tijd om je content te gaan plannen. Denk na over de onderwerpen en de typen content die je wilt creëren (bijvoorbeeld blogposts, updates op sociale media, e-mailnieuwsbrieven, video’s, fotografie) en plan deze van tevoren in je inhoudskalender. Vergeet niet om ruimte te laten voor flexibiliteit, aangezien je je content kalender mogelijk moet aanpassen naarmate je zakelijke doelen en behoeften (of die van je doelgroep) veranderen.
Kortom, een contentkalender is een waardevol hulpmiddel voor elke organisatie die sociale media en andere kanalen wil gebruiken om in contact te komen met haar doelgroep en verkeer naar haar website wil leiden. Het helpt bij het plannen, creëren, organiseren en verspreiden van content, en kan je helpen het succes van je contentmarketinginspanningen te meten.
Aan de slag met je contentkalender
Ga aan de slag met bovenstaande tips en laat content marketing een waardevolle bijdrage leveren aan jouw organisatie. Heb je hulp nodig? Stuur ons dan hieronder een berichtje, dan nemen we contact met je op om te bespreken wat je nodig hebt om verder te komen.